رهرو آن نیست که گهی تند و گهی خسته رود    رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود

با پایان امتحانات بعضی  ازدانش آموران عزیز سال سومی  معمولا پرسشهای زیر  را از دبیرانشان می پرسند:( امیدوارم فاطمه- رکسانا - وسحر از پاسخ  من راضی باشند)

١) چطور برنامه ریزی مطلوب  انجام دهیم؟ شما باید برای هردرس جداگانه برنامه وهدف داشته باشید و بهتر است برای ان از دبیر همان درس راهنمایی بخواهید در مورد فیزیک در آینده با شما صحبت خواهم کرد.

٢)چند ساعت خواب نیاز دارم؟ ٨ساعت خواب عمیق در شب  و٣٠ تا ۴۵ دقیقه خواب بعد از ظهر دور از آلودگی صوتی، برای تقویت حافظه و دسته بندی کردن مطالب برای مغز بسیار مفید است

٣) چگونه مدیریت زمان را انجام دهم ؟  بستگی به زندگی شخصیتان ( تعداد کلاسهای بیرون از مدرسه- استراحت آخر هفته)  دارد ابتدا مطمئن شوید چند ساعت در هر روز را می توانید  کاملا به درس خواندن اختصاص دهید  سپس بنا بر نیاز تان برنامه ریزی خود را منطبق برزمان کنید.

 چه مواد غذایی را باید مصرف کرد؟ سه و عده غذایی کامل با نوشیدن آب کافی و میان  سعی کنید عسل را جایگزین قند و شکر کنید

 در زیر هشت روش موثر در بازسازی حافظه را که دانشکده پزشکی شیراز آنها را منتشر کرده اند را برای تان می اورم

هشت روش موثر در بازسازی حافظه

نگران نباشید! متخصصان معتقدند که استرس های روزمره تا حدی مغز انسان را تحت تاثیر قرار می دهند که کم حافظگی را به وجود می آورد.
روانشناسان در این زمینه تو صیه می کنند که :
١. موز بهترین دوست حافظه : ویتامین B بهترین تغذیه حافظه است و موز دارای این منبع غنی میباشد.
٢. مهربانی با خویشتن : انجام کارهای مورد علاقه مانند خریدن یک شاخه گل , کتاب رمان, ملاقات دوستان قدیمی و ........ باعث افزایش ترشح هورمون " دوپامین " می شود که احساس خوبی را در فرد به وجود می آورد و این افزایش تاثیر مثبتی بر سلسله اعصاب و آن بخش از مغز که مسوول حافظه است میگذارد.
٣. قدم بزیند : زنان یا مردانی که درروز به طور مرتب قدم می زنند بسیار کمتر دچار فراموشی میشوند . چرا؟ تحقیقات نشان داده است که فعالیت ,ارتباط مغزی را در بخشی که ذهن مسوول حافظه است گسترش می دهد.
۴. غذای سس دار نخورید : بر اساس تحقیقات انجام شده برروی عادات غذایی بیش از ٨ هزار نفر , استفاده از این نوع سس ها و غذاهای سویا دارباعث کاهش قدرت حافظه می شود. علت آن است که یک ماده شیمیایی موجود در این نوع سس ها و سویا که گفته می شود ضد سرطان و بیماری قلبی است دقیقا عکس این خواص را در مورد حافظه با خود دارد. با این حال یک بار خوردن آن در هفته چندان مشکلی ندارد!
۵. خواب به موقع : یک استراحت خوب مغز می تواند اطلاعات بیشتر و بهتری را به حافظه شما باز گرداند تا مغزی که تمام روز را بدون استراحت گذرانده باشد .
۶. بیشتر به خودتان برسید : تحقیقات نشان می دهد افرادی که رژیم های غذایی بسیار کم کالری در برنامه روزانه خود دارند نه تنها پروسه اطلاع رسانی را بسیار کند انجام می دهد بلکه از دیگر افراد هم سن و سال خود که این رژیم را ندارند نیز کمتر قادر به استفاده از حافظه خود می باشند.
لذا به فکر خود باشید و رژیم های غیر موجه را فراموش کنید.
٧. چای گیاهی بنوشید : آهن برای عملکرد صحیح حافظه ضروری است و نوشیدنی های کافئین دار به علت دارا بودن موادی به نام " تانن " ( اسید تانیک) که ٧۵ درصد آهن موجود در بدن را از بین می برند باعث اختلال در حافظه می شود . 
٨. خوردن قند و شکر مصنوعی را کاهش دهید : این امر ممکن است در کاهش وزن به شما کمک کند اما نوشیدن بیش از یک یا دو نوشیدنی رژیمی در طول روز حافظه دراز مدت شما را تخریب می کند . خوشبختانه تاثیرات منفی این مسئله دائمی نیست و شما به راحتی می توانید با قطع مصرف شیرینی های مصنوعی مجددا حافظه خود را اصلاح کنید.